Children and youth in the context of international mobility patterns in Mexico
Resumen
In recent decades the patterns of international mobility in Mexico have consolidated. Emigration to the United States, the growing presence of women and children in the flow and the loss of circularity persist. At the same time, new patterns have emerged. There is evidence of a significantly large new flow of Mexicans and children of Mexicans born in US entering the country after having lived abroad. Within these heterogeneous patterns of mobility, we explore the extent to which minors in Mexico are exposed to international mobility either through their own migration experience or that of their parents or other relatives. In addition, we explore whether the educational and labor trajectories of adolescents vary depending on their exposure to international migration. Using information from the ten percent sample of the 2010 Mexican Census, we analyze the sociodemographic and geographic characteristics of these children. We also consider how family arrangements, especially co-residence of children with parents, mediate the effects of international migration on the children’s well-being. Our results suggest international migration is linked to the absence of one (mainly the father) or both parents in all cases. In addition, enrollment in school and the labor status of children also vary depending on their exposure to international migration. For Mexican returnees and other immigrants, the probabilities of staying in school and out of work are notoriously lower. This relation is clearly mediated by the type of family arrangement.Citas
Antman, F. (2012). The impact of migration on family left behind. In Constant, A. & Zimmermann, F. (Eds.), International handbook on the economics of migration, (pp. 293-308). Cheltenham, UK, Northampton: Edward Elgar Publising.
Arias, P. (2013). Migración, economía campesina y ciclo de desarrollo doméstico. Discusiones y estudios recientes. Estudios Demográficos y Urbanos, 28(1): 93-121.
Ariza, M. & D’Aubeterre, M. E. (2009). Contigo en la distancia. Dimensiones de la conyugalidad en migrantes mexicanos internos e internacionales. In Rabell, C. (coord.), Tramas familiares en el México contemporáneo (pp. 353-394). Mexico City: Instituto de Investigaciones Sociales-unam, El Colegio de México.
Borraz, F. (2005). Assessing the impact of remittances on Schooling: the Mexican experience. Global Economy Journal, 5(1), 1-30.
Canales, A. & Montiel, I. (2004). Remesas e inversión productiva en comunidades de alta migración a Estados Unidos. El caso de Teocaltiche, Jalisco. Migraciones Internacionales, 2(2), 142-172.
Castillo, Manuel Ángel (2012), “Extranjeros en México, 2000-2010”, in Coyuntura Demográfica, núm. 2, pp. 57-61.
Giorguli, S. (2004). Transitions from school to work: educational outcomes, adolescent labor and families in Mexico. PhD dissertation, Brown University. Providence, Rhode Island.
Giorguli, S. (2006). La migración a Estados Unidos desde la perspectiva de las comunidades de origen. Reflexiones en torno a su impacto social. In Zúñiga Herrera, E., Arroyo Alejandre, J., Escobar Latapí, A & Verduzco Igartúa, G. (coords.), Migración México-Estados Unidos. Implicaciones para ambos países (pp. 155-170). México: Consejo Nacional de Población, Universidad de Guadalajara, ciesas, Casa Juan Pablos, El Colegio de México.
Giorguli, S. & Gutiérrez, E. (2011). Niños y jóvenes en el contexto de la migración internacional entre México y Estados Unidos. Coyuntura Demográfica, 1, 21-25.
Giorguli, S. y Serratos, I. (2009). El impacto de la migración internacional sobre la asistencia escolar en México: ¿paradojas de la migración. In Leite, P. & Giorguli, S. (coords.), El estado de la migración. Las políticas públicas ante los retos de la migración mexicana a Estados Unidos (pp. 313-344). México: Consejo Nacional de Población.
Giorguli, S., Vargas, E., Salinas, V., Hubert, C. & Potter, J. (2010). La dinámica demográfica y la desigualdad educativa en México. Estudios Demográficos y Urbanos, 25(1), 7-44.
Giorguli, S. & Gutiérrez, E. (2011). Niños y jóvenes en el contexto de la migración internacional entre México y Estados Unidos. Coyuntura Demográfica, 1, 21-25.
Giorguli, S. & Gutiérrez (2012). Migration et développement. De l’ambivalence à la désillusion ? Hommes et Migrations, 1296, 22-33.
Giorguli Saucedo, S. E., Vargas Valle, E. D., Ulloa, V. S., Hubert, C., & Potter, J. E. (2010). La dinámica demográfica y la desigualdad educativa en México. Estudios Demograficos y Urbanos, 25(1), 7-44.
Gutiérrez, E., Sánchez, L. & Giorguli, S. (2011). Accounting for spatial heterogeneity in educational outcomes and international migration in Mexico. Computational Science and its Applications ICCSA 2011. International Conference, Santander, Spain, June 20-23, 2011. Proceedings, Part I, 192-206.
Hanson, G. & Woodruff, C. (2003). Emigration and educational attainment in Mexico. Working paper. Retrieved from http://www.childmigration.net/files/Hanson_2003.pdf
Massey, D., Arango, J., Hugo, G., Kouaouci, A., Pellegrino, A. & Taylor, E. (1993). Theories of international migration: a review and appraisal. Population and Development Review, 19(3), 431-466.
Hondagneu-Sotelo, P. (1994). Gendered transitions: Mexican experiences of immigration. University of California Press.
Kandel, W. & Massey, D. S. (2002). The culture of Mexican migration: a theoretical and empirical analysis. Social Forces, 80(3), 981-1004.
López Castro G. (2007). Migración, mujeres y salud emocional. Decisio, September-December, 46-50.
McKenzie, D. & Rapoport, H. (2006). Can migration reduce educational attainment? Evidence from Mexico. World Bank Policy Research Working Paper 3952.
Meza, L. & Pederzini, C. (2009). Migración internacional y escolaridad como medios alternativos de movilidad social: el caso de México. Estudios Económicos Special Issue, 163-206.
Oehmichen, C. (2000). Las mujeres indígenas migrantes en la comunidad extraterritorial. In Barrera Bassols, D. & Oehmichen Bazán, C. (eds,), Migración y relaciones de género en México (pp. 319-349). México: gimtrap-unam/iia.
Reichert, J. (1982). Social stratification in a Mexican sending community: the effect of migration to the United States. Social Problems, 29, 422-433.
Sánchez, J. & Zúñiga, V. (2010). Trayectorias de los alumnos transnacionales en México. Propuesta intercultural de atención educativa. Trayectorias, 12(30), 5-23.
Zenteno, R. (2012). Saldo migratorio nulo: el retorno y la política anti-inmigrante. Coyuntura Demográfica, 2, 17-21.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) déspues de que su trabajo sea publicado, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).